top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverPleunie

Waarom eventplanners falen met netwerken!

Bijgewerkt op: 16 dec. 2019

Wat betekent de term netwerken voor jou? Wanneer jouw antwoorden lijken op: dit doe ik nooit, dat is goed voor mijn aantal Linkedin volgers of nee ik praat niet graag met nieuwe mensen, dan is het belangrijk dat je verder leest!

Als trouwe netwerker en organisator van netwerkborrels weet ik dat het zien van netwerken als iets egoïstisch, verkeerd is. In plaats daarvan moet netwerken gaan over verbinding en het samen groeien door ideeën en elkaar helpen met verschillende problemen.

De huidige eventplanner ziet netwerken nog teveel als iets wat MOET of iets waardoor je er zelf beter uitkomt. Dit is alleen niet zo. Ik ben er van overtuigd dat wanneer je het ziet als het bouwen van een nieuwe relatie dat je dan pas echt klaar bent voor succes! Ik heb een aantal punten opgeschreven waarom eventplanners kunnen falen met netwerken:


Je creëert onbedoeld een transactionele omgeving

Netwerken komt neer op een relatie tussen twee mensen. Vergelijk het met daten: zoen jij al bij de eerste date? In de meeste gevallen is dit antwoord: nee! Waarom gaan zovelen er dan vanuit dat het goed is om van ‘hallo’ direct door te springen naar wat ze eigenlijk nodig hebben van die persoon? Het kan de persoon tegenover je gebruikt laten voelen, alsof je diegene niet respecteert. Wissel interacties met elkaar om van transactioneel naar relationeel te stappen. Neem je tijd om te netwerken!


Het is een marathon geen sprint

Relaties zijn langdurig. Door te kijken naar de onmiddellijke waarde van de relatie voordat de echte relatie is gevormd, zie je de basis eigenlijk over het hoofd. De gemiddelde mens wil iemand eerst leren kennen en gaat diegene dan pas vertrouwen. Dit kost tijd. Denk dus op de lange termijn en neem de tijd!


Wacht niet tot het te laat is

Als je op zoek bent om relaties op te bouwen wanneer je iets nodig hebt, dan ben je eigenlijk te laat begonnen. Het is de bedoeling dat je twee keer zoveel waarde geeft als dat je er uit haalt. Om die reden is het moeilijk om op de juiste voet te beginnen als je een basis legt met een onmiddellijk behoefte. Het is het beste om je te wenden tot je vertrouwde netwerk die je hebt opgebouwd!


Stel betere vragen dan ‘wat doe je voor werk?’

Een persoon heeft veel meer te bieden dan zijn titel, branche of bedrijfsnaam. Door dit onmiddellijk te vragen, word je gezien als iemand die snel een oordeel velt of diegene wel nuttig is voor jou of niet. Stel in plaats daarvan vragen over de persoon. Dat kan zijn: ‘waar werk je aan’ of ‘wat motiveerde je om naar dit evenement te komen?’.


Zorg voor een open lichaamstaal

Wanneer je je ogen door een kamer laat schieten en je lichaam wegdraait van de persoon met wie je praat en je armen kruist zodat beide handen verborgen zijn dan schreeuwt je lichaamstaal dat het je niets kunt schelen wat deze persoon te melden heeft. Wees respectvol en aanwezig in het moment, niet hongerig op zoek naar iemand die jou iets ‘beters’ te bieden heeft.


Heb jij nog meer leuke tips die je met ons wilt delen over netwerken? Of heb je een leuke story over het falen met netwerken. Ik hoor het graag van je!

29 weergaven0 opmerkingen
bottom of page