top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverPleunie

De 6 do's en don'ts voor de 'Swag Bag'!

Laten we beginnen met de titel, want toen ik voor het eerst ‘Swag Bag’ zag staan had ik geen idee wat het betekende, maar de Swag Bag is een ander woord voor de goodiebag of gift bag die vaak wordt meegegeven bij Events.


Herken je dit ook? De bekende Swag Bags zijn altijd heel leuk om te krijgen en je bent er ook heel enthousiast over als je het krijgt, maar gemiddeld ligt - na afloop van het Event - 90% in de prullenbak. De enige items die je wel bewaart zijn de dingen die je daadwerkelijk nodig hebt.


Het jarenlang organiseren van Events heeft mij veel geleerd over wat je wel en niet moet doen als het gaat om de Swag Bag! Wil je hulp bij het bedenken van jouw ‘Swag Bag’? Neem dan contact met mij op, ik help je graag!


Hier zijn zes do’s en don’ts:


1. Do’s: Beperk het aantal besluitvormers


Heb je ooit gehoord van ‘te veel koks bederven de brij’? In deze context heb ik ontdekt dat hoe minder besluitvormers er verbonden zijn aan het aankoopproces, hoe sneller het proces zal gaan.


Teveel input zorgt voor ruis op de lijn, waardoor er uiteindelijk minder dagen overblijven om de juiste geschenken te bestellen of je concessies moet doen. Dus kies er met een klein groepje ‘experts’ wat er in de Swag Bag beland?


2. Don’ts: Onderschat de tijd die nodig is voor het bestelproces


We zijn allemaal gewend geraakt aan de snelle verzending van bol.com, het bestellen was nog nooit zo makkelijk. Hierdoor onderschatten we ook hoe lang het eigenlijk duurt om een relatiegeschenk te verwerken en te verzenden, ongeacht de oplage.


Vaak wil je toch dat er een logo op bijvoorbeeld je pennen komt te staan, het maken van de pennen zal meer tijd kosten dan het bestellen van een boek op bol.com. Dus zorg er altijd voor dat je genoeg tijd hebt om zoiets te bestellen. Je weet nooit wat er mis kan gaan!


Met andere woorden, ik zou adviseren om minimaal een maand vooruit te plannen als het gaat om je Swag Bag!


3. Do’s: Vraag altijd voorafgaand offertes aan


Het klinkt als een vanzelfsprekende stap, het laatste wat je wilt is vastzitten aan verborgen kosten, extra leveringsvoorwaarden of besteltijd, vraag zo snel mogelijk offertes aan bij alle leveranciers die je in overweging neemt. Bespaar jezelf de stress.

4. Don’ts: Investeren in algemene wegwerpartikelen


‘Algemene wegwerpartikelen’ is een net woord voor ‘afval’. Het is verbazingwekkend hoeveel onzin er naar de bezoekers van evenementen wordt gegooid die bijna allemaal ofwel in de prullenbak terecht komen of ergens achter in de kast belanden.


Een aantal voorbeelden kunnen zijn: sleutelhangers, magneten, armbanden, slechte pennen, etc. Dit zijn voorbeelden van ‘algemene wegwerpartikelen’. Als je dan kiest voor pennen, kies dan voor pennen met een degelijke kwaliteit.


Je Swag moet gericht zijn op dingen die echt handig zijn om te gebruiken. Denk aan herbruikbare waterflessen, notitieblokken, telefoonladers etc. Wil je dat ik met je mee brainstorm over welke Swag jij moet kiezen voor in je Bag? Neem dan contact met mij op!


5. Do’s: pas je Swag aan je publiek aan


Zonnebrillen en heuptasjes zijn misschien perfect voor een jonger publiek, maar is minder interessant voor bezoekers van een Accountancy Congres. Vraag jezelf altijd van tevoren af wat jouw bezoeker leuk vindt, waar hun interesses liggen en of jouw bezoeker ook echt iets heeft aan de Swag die jij in de Bag stopt.


Als je hier rekening mee probeert te houden zal je merken dat minder van je Swag in de vuilnisbakken belandt.


6. Don’ts: Thinking Big


Het klinkt misschien als iets positiefs: ‘thinking big’, maar als we het hebben over de Swag Bags dan kan je het beter klein proberen te houden. Je wilt toch dat mensen alle ‘Swags’ mee naar huis nemen en er dan gebruik van gaan maken? Dit betekent dus dat mensen niet willen slepen als ze bijvoorbeeld met de trein naar huis moeten.


Een telefoonoplader bijvoorbeeld is een perfect voorbeeld van iets dat in de tas past in vergelijking met andere items zoals: frisbees, boeken of tassen vol ‘wegwerpartikelen’. Soms is: less more, niet alleen in ruimte, het zal jou ook geld schelen als niet alles daarna meteen wordt weggegooid.


Denk dus klein en nuttig.


Conclusie


De Swag Bag draait niet zo zeer om merkherkenning. Als je Swag in de vuilnis belandt zal de enige die jouw merk gaat herkennen de vuilnisman zijn (tenzij dat toevallig je doelgroep is). Zorg ervoor dat je de bovenstaande do’s en don’ts gebruikt in de toekomst bij het samenstellen van jouw goodiebag.


Wil jij hulp bij het bedenken van jouw Swag Bag? Neem dan contact met mij op, ik help je graag!

137 weergaven0 opmerkingen
bottom of page