Zoeken
  • Pleunie

Het belang van de betrokkenheid van kopers bij een nieuwbouwproject

Als huizenbouwer heb je het tegenwoordig niet makkelijk. Het vergt veel plannen, regelen en omgaan met onverwachte veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende kosten van grondstoffen, vertragingen in het bouwproces, een gebrek aan geschoolde werknemers en ga zo maar door… Denk je alles onder controle te hebben? Heb je dan ook aan de kopers gedacht?! Je kunt er namelijk niet omheen: zonder kopers geen project. Weet jouw bedrijf wat de kopers willen?

Vraag het de kopers

Uit verschillende onderzoeken naar de behoeftes van kopers bij een nieuwbouwproject, blijkt dat de koper graag meer betrokken wilt worden bij de nieuwbouw. Niet alleen willen ze meer te weten komen over het bouwproces zelf, maar ze willen ook een betere band met de bouwer. En daarbij is communicatie essentieel. En dit gebeurt veel te weinig! Veel kopers laten hun ontevredenheid blijken over het gebrek aan communicatie en betrokkenheid.



Pijnpunten van kopers

Goede communicatie is dus essentieel om de kopers op de hoogte te houden van de ontwikkelingen rondom het nieuwbouwproject. De huizenbouwers die dit wel al doen, nemen de tijd om de kopers te informeren over de ontwikkelingen en zijn transparant gedurende het gehele proces. Uit het onderzoek blijkt echter dat de bouwer over het algemeen weinig communiceert met de klant. Hierbij wordt weinig tijd genomen om de koper op de hoogte te houden en is er weinig transparantie wat betreft de werkzaamheden en de planning, wat leidt tot een gebrek aan vertrouwen bij de koper.

Bij veel bouwbedrijven is klanttevredenheid geen prioriteit. De kopers ervaring wordt vaak achtergesteld aan meer dringende problemen. Denk aan deadlines die gehaald moeten worden, inkoop van grondstoffen, educatie en training, marketing en ga zo maar door. Maar de koper neemt daar steeds minder vaak genoegen mee en dit is dus dé tijd om daar ook verandering in te brengen.

Begin met communiceren

Voordat je begint met de communicatie, is het belangrijk om te onderzoeken wat de koper graag wilt weten. Er zijn veel momenten die je kunt kiezen, van de start van de bouw, de bouw zelf tot aan het overhandigen van de sleutels. Een tevreden koper is namelijk het perfecte visitekaartje voor aankomende projecten!

Samenvattend, de meeste kopers willen het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van het bouwproces en willen een betere band met de koper, maar hoe krijg je dat voor elkaar?

De juiste verwachtingen scheppen

Als bouwer heb je controle over het scheppen van de juiste verwachtingen van de communicatie tijdens het bouwproces. Wanneer je in het begin van het bouwproces niet duidelijk bent over de communicatie, dan zal de koper zelf verwachtingen scheppen. En vaak blijkt dat dit niet op één lijn ligt met de bouwer. Zorg er daarom voor dat je bij het tekenen van de koopovereenkomst duidelijk bent over wat je wel en ook juist niet zal communiceren. Vraag daarbij ook hoe je het beste kunt communiceren en met wie.

Proactief en consistent communiceren

Wanneer je communiceert met de kopers, is het belangrijk dat je regelmatig, consistent en proactief communiceert. Zo weet de koper wat ze kunnen verwachten, en met regelmatige updates zullen ze zich meer betrokken voelen bij het gehele proces. Hierbij blijf je klachten en eventuele vragen voor. Laat de koper weten wat er allemaal gebeurt tijdens het bouwproces en laat ze ook weten wanneer er bijvoorbeeld een vertraging is. Wees open over alle lopende zaken.

Mijlpalen voor de koper identificeren

Er zijn verschillende momenten waarbij je de koper kunt betrekken bij het bouwproces. Denk bijvoorbeeld aan de startbouw, het bereiken van het hoogste punt en het moment van oplevering. Dit zijn de perfecte momenten om een event te organiseren en de kopers te laten zien hoe het ervoor staat. Dit is ook een leuke manier om de buurtbewoners elkaar te laten ontmoeten.

Heeft dit binnen jouw bedrijf geen prioriteit of is er niemand die deze taak op zich wilt nemen? Laat mij je daarbij helpen! Ik help je graag om dit BouwEvent te organiseren, van begin tot eind. Dit is de perfecte aanvulling op een duidelijke communicatie met de koper. Meer weten? Neem contact op met pleun@gewoonpleun.nl

Kortom, genoeg ruimte voor verbetering dus! Maak de koperstevredenheid jouw prioriteit.

Meer over Gewoon Pleun

Ik ben dé Eventmanager die vastgoed- en bouwbedrijven helpt, om potentiële kopers te interesseren, omwonenden te informeren en kopers te feliciteren, door het organiseren van Events op maat.


Wil je mij volgen? Dit kan via Linkedin, Instagram en/of Facebook.

27 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven